HTTPS / SSL – co to jest i czy wpływa na pozycjonowanie w Google?

Autor: 20 lipca 2021 Pozycjonowanie Stron

Certyfikat SSL i włączenie standardu HTTPS znacznie wpływa na bezpieczeństwo serwisów internetowych, które przetwarzają wrażliwe dane użytkowników. Specjaliści z branży pozycjonowania stron bardzo często wdrażają certyfikaty, które według nich mają wspomagać proces optymalizacji witryny a co za tym idzie zwiększyć jej widoczność. W sieci można znaleźć bardzo wiele spekulacji na temat wpływu protokołu HTTPS na pozycjonowanie i optymalizację SEO, jednak do tej porty nie mieliśmy jasnych informacji w jaki sposób wpływa on na ocenę naszej witryny przez roboty Google.

W naszym dzisiejszym artykule postaram się przybliżyć Wam dlaczego warto stosować certyfikat SSL na swojej stronie internetowej, jednak zanim do tego dojdziemy zapraszamy do krótkiego wyjaśnienia ważnych skrótów w tym artykule.

HTTPS (ang. HyperText Transfer Protocol Secure) –  jest to protokół sieciowy, która został standardem komunikacji używany podczas wymiany informacji pomiędzy użytkownikiem, a dokładniej jego przeglądarką internetową oraz stroną internetową, a dokładniej serwerem na którym przetwarzany jest skrypt i zapytanie.

SSL (ang. Secure Socket Layer) – jest to certyfikat, który odpowiada za ochronę i bezpieczeństwo danych przetwarzanych w protokole HTPS dzięki wykorzystaniu specjalnego szyfrowania. Wszelkie dane zaszyfrowane w tym certyfikacie są niedostępne dla osób trzecich co znacznie zwiększa bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo serwisów jest bardzo ważnym czynnikiem dla Google, który nieustannie aktualizuje swoje algorytmy, według wszelkich danych każdego roku w sieci zostają wykradzione miliony rekordów danych, które trafiają w ręce hakerów na całym świecie.

Jakie dane chroni certyfikat SSL?

Certyfikat SSL odpowiada za bezpieczeństwo przesyłanych danych w witrynie pomiędzy stroną internetową a serwerem. Strony zabezpieczone tym certyfikatem można bardzo łatwo rozpoznać po poprzedzających ich przedrostku „https://” oraz święcąca się kłódką w okienku paska nawigacyjnego przeglądarki.

Certyfikat SSL szyfruje między innymi dane takie jak:

  • wszelkie dane osobowe zostawione na stronie internetowej,
  • dane dostępowe, wszelkie loginy oraz hasła,
  • informacje na temat transakcji również pieniężnych,
  • treści wiadomości przesyłanych przez formularz.

Wszelkie dane przetwarzane na stronie internetowej, które użytkownicy zostawiają w formularzach kontaktowych, zakupowych, linki do zewnętrznych systemów płatności oraz inne zmienne są zaszyfrowane właśnie przez certyfikat SSL.

Kto powinien korzystać z certyfikatu SSL?

Wdrożenie certyfikatu SSL jest ważne dla wszystkich stron internetowych, jednak szczególną uwagę powinny zwrócić na niego sklepy internetowe oraz portale, które przetwarzają dane użytkowników oraz wszelkiego rodzaju płatności i dokumenty.

Jeżeli prowadzimy sklep internetowy, w którym Klient zostawia u nas swoje dane osobowe a następnie dokonuje płatności to zdecydowanie powinniśmy posiadać ważny certyfikat SSL i włączy protokół SSL na swojej witrynie.

Zarówno algorytmy Google jak i twórcy przeglądarek bardzo mocną walczą o bezpieczeństwo użytkowników. Przykładowo przeglądarka Firefox informuje użytkowników przy wpisywaniu danych, że są one przetwarzane bez certyfikatu SSL, a co za tym idzie wiążę się to z pewnym niebezpieczeństwem. Bardzo łatwo można sobie uświadomić jak wygląda reakcje Klienta, który składa pierwsze zamówienie w sklepie internetowym, a podczas wypełniania formularza przeglądarka informuje niezabezpieczonych danych.

Jaki wpływ ma certyfikat SSL na pozycjonowanie?

Wdrożenie certyfikatu SSL na swojej stronie jest jednym z ponad 200 czynników, które wpływają na wartość strony internetowej ocenianej przez roboty Google. W sieci istnieje wiele badań, które wskazują, że istnieje ogromna korelacja pomiędzy stronami które posiadają certyfikat SSL i zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

Zdecydowanie warto również zaznaczyć, że certyfikat SSL nie tylko wpływa na pozycje strony internetowej, ale również na jej konwersję oraz poziom odrzuceń.

Pozycjonowanie SEO – krótkie podsumowanie

Certyfikat SSL i  protokołu HTTPS jest zdecydowanie bardzo ważnym czynnikiem, który administrator witryny powinien wdrożyć niezwłocznie po uruchomieniu swojej strony internetowej  w szczególności jeżeli przetwarza ona wrażliwe dane użytkowników.

W sieci można znaleźć liczne badania, które wskazują że certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie strony internetowej jednak pragniemy zaznaczyć, że jest to jeden z ponad 200 współczynników, który podlega ocenie. Bardzo często można spotkać się, że strona, która nie posiada protokołu HTTPS zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarce, jednak warto pamiętać, że wdrożenie certyfikatu nie tylko wpływa na pozycję strony, ale również na jej konwersję i poziom odrzuceń zwłaszcza w przeglądarce Firefox.

DARMOWA ANALIZA

ODBIERZ DARMOWĄ KONSULTACJE SEO

Analiza techniczna strony internetowej

DOKŁADNA ANALIZA
KONKURENCJI

Analiza konkurencji

OPRACOWANIE SŁÓW
KLUCZOWYCH

Analiza konkurencji i strategia

DOBRANIE SKUTECZNYCH
ROZWIĄZAŃ

Czy wiesz, że tylko dobrze zbudowana strona internetowa pozwoli Ci pozyskiwać darmowych Klientów poprzez wyszukiwarkę Google? Zamów darmową wycenę i zobacz jakie rozwiązania będą najlepsze dla Twojej marki.

SKORZYSTAJ Z DARMOWEJ WYCENY