Co znaczy SEO? Czy pozycjonowanie i SEO oznacza to samo?

Autor: 19 lipca 2021 Pozycjonowanie Stron

W dzisiejszym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości na temat bardzo częstego pytania, które zadają nam nasi Klienci podczas wstępnych rozmów, a mianowicie czy SEO i pozycjonowanie oznacza to samo?  Bardzo często w sieci można spotkać się z łączeniem tych dwóch słów, a w ofertach różnych agencji widnieje tytuł pozycjonowanie SEO,  czy jest to poprawne określenie?

W pierwszej części naszego artykułu przyglądnijmy się definicją poszczególnych zwrotów, abyśmy mogli lepiej zrozumieć jakiego zakresu usług dotyczy każde z tych słów.

SEO (ang. Search Engine Optimization) –  to zbiór działań w obrębie witryny internetowej, które są podejmowane w celu osiągniecia przez daną stronę wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google oraz Bing bazują konkretnych frazach kluczowych.  Wszelkie działania wykonywane w tym zbiorze znajdują się tylko i wyłącznie po stronie witryny internetowej, można do nich zaliczyć: optymalizację kodu, poprawę wyglądu oraz układu nawigacyjnego, optymalizacja streści, linkowanie wewnętrzne, modernizacja meta tagów, optymalizacja obrazów, oraz wiele innych.

Pozycjonowanie –  jest to zbiór działań znacznie szerszy od definicji SEO ponieważ zawiera w sobie działania marketingowego, które realizowane są poza stroną internetową. Idealnym przykładem takich działań może być tutaj linkbuilding, które jest podstawą dobrego pozycjonowania strony internetowej.

Analizując podane wyrażenia możemy zdefiniować SEO jako zbiór działań on-site, czyli wszelkie działania, które podejmuje po stronie witryny internetowej oraz pozycjonowanie, jako zbiór szerszych działań marketingowych off-site, które wykonujemy poza stroną internetową.

Jakie działania wchodzą w zakres SEO?

Zgodnie z powyższą definicją SEO to działania, które realizujemy po stronie witryny internetowej, ich zadaniem jest uzyskiwania wysokich pozycji w wyszukiwarce Google na poszczególne frazy kluczowe.  W działaniach on-site możemy wyróżnić następujące czynności:

  • instalacja Google Tag Managera, Google Analitycs oraz Google Search Console,
  • sprawdzenie standardu W3C oraz dopasowania strony do urządzeń mobilnych,
  • optymalizacja kodu strony, grafik oraz innych elementów w celu poprawy szybkości działania,
  • poprawna optymalizacja nagłówków H1, H2, H3…. H6 na stronie internetowej,
  • przygotowanie odpowiednich nagłówków metatag: title, desctiption,
  • optymalizacja obrazów na stronie oraz opisów alternatywnych ALT,
  • przygotowanie linkowania wewnętrznego oraz nawigacji menu,
  • rozbudowa treści na stronie oraz optymalizacja pod kątem semantycznych słów kluczowych,

Powyższa lista przedstawia przykładowe działania, które możemy zakwalifikować do naszej definicji SEO.  Wszelkie działania powinny zostać indywidualnie dopasowane do witryny Klienta, która będzie optymalizowana a zakres działań może być znacznie większy niż ten wymieniony w naszej liście.

Jakie działania wchodzą w zakres pozycjonowania?

Pozycjonowanie to pojęcie dużo szersze i obejmuje uzupełnienie działań  SEO, które skupiają w głównej mierze w działania prowadzone po stronie witryny internetowej.  Wszelkie działania w ramach pozycjonowania realizowane są zarówno on-site jak i również off-site i bazują w głównej mierze na linkbuildingu czyli usłudze pozyskiwania i optymalizacji linków zewnętrznych, które są kierowane do docelowej witryny.

Proces pozyskiwania linków jest bardzo złożony i czasochłonny, a na jego efekty musimy poczekać trochę dłużej, gdyż roboty Google potrzebują czas na odnalezienie linku a następnie jego analizę i ocenę. Podczas uzyskiwania linków zewnętrznych musimy również pamiętać o wielu parametrach, które znacznie wpływają na ocenę backlinków, dlatego niezbędne będzie tutaj użycie odpowiednich narzędzi takich jak: Ahrefs, Semstorm, Seuto, Moz oraz wiele innych.

Pozycjonowanie i SEO to klucz do sukcesu?

Wyszukiwarki Google oraz Bing pozwalają na generowanie nowych Klientów, to właśnie dzięki nim możemy pozyskiwać nowe zlecenia lub sprzedawać nasze produkty, jednak żeby tak było strona internetowa musi posiadać odpowiednią wartość i wyświetlać się na odpowiednie frazy kluczowe związane z daną branżą, a za ten proces odpowiedzialne jest właśnie pozycjonowanie i SEO. Bardzo często zdarza się, że strona internetowa posiada bardzo dobrze przygotowane SEO jednak nie osiąga wysokich pozycji. W takich przypadkach powinniśmy zwrócić uwagę na jakość naszych linków zewnętrznych, które prowadzą do witryny, jeżeli ich wskaźnik jest niski to prawdopodobnie roboty Google nisko oceniają naszą witrynę z uwagi na ten aspekt.

Pozycjonowanie SEO – krótkie podsumowanie

Pozycjonowanie i SEO to definicje, które kryją pod sobą inne działania, jednak zdecydowanie współgrają ze sobą w codziennych działaniach. SEO to działania, które przeprowadzamy po stronie witryny internetowej w ich skład wchodzi optymalizacja strony, treści, nagłówków, czasu ładowania, obrazów, opisów ALT oraz wiele innych. W przypadku definicji pozycjonowania, mamy do czynienia z działaniami, które realizuje off-site czyli poza stroną internetową, a proces działań w głównej mierze opiera się na pozyskiwaniu linków zewnętrznych tzw. linkbuilding.

Pomimo, że definicje oznaczają całkiem inne zakresy działania, łączą się ze sobą podczas optymalizacji stron internetowych dlatego tak często możemy spotkać się z zagadnieniem pozycjonowanie SEO.

DARMOWA ANALIZA

ODBIERZ DARMOWĄ KONSULTACJE SEO

Analiza techniczna strony internetowej

DOKŁADNA ANALIZA
KONKURENCJI

Analiza konkurencji

OPRACOWANIE SŁÓW
KLUCZOWYCH

Analiza konkurencji i strategia

DOBRANIE SKUTECZNYCH
ROZWIĄZAŃ

Czy wiesz, że tylko dobrze zbudowana strona internetowa pozwoli Ci pozyskiwać darmowych Klientów poprzez wyszukiwarkę Google? Zamów darmową wycenę i zobacz jakie rozwiązania będą najlepsze dla Twojej marki.

SKORZYSTAJ Z DARMOWEJ WYCENY